آدرس آی پی (IP Address) چیست؟

اگر در حال راه‌اندازی و ساخت یک وب سایت هستید، قطعا مجموعه‌ای از اصطلاحات فنی وجود دارد که شما با آنها آشنا نیستید. راه اندازی یک وب‌سایت می‌تواند کار ساده‌ای باشد، اما فناوری پشت سر آن بسیار پیچیده است. یکی از اصطلاحاتی که ممکن است با آن روبرو شوید، آی پی (IP) آدرس است. اما، آی پی آدرس دقیقاً چیست و چه ارتباطی با سایت شما دارد؟ در حال حاضر، شما نیاز ندارید که از پیچیدگی ای پی آدرس‌ها برای خرید‌هاست یا ثبت دامنه بدانید و آن را درک کنید، اما داشتن اطلاعات بیشتر درباره آنچه در پشت صحنه وب سایت شما اتفاق می‌افتد هرگز به ضرر شما نیست و قطعا به شما کمک خواهد کرد. در ادامه به طور دقیق درباره ای پی آدرس‌ها صحبت می‌کنیم، در انتهای‌این پست شما می‌دانید ای پی آدرس چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ چرا ضروری هستند و چگونه با نام دامنه سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند.

what-is-ip-address

آی پی آدرس چیست؟

بدون شک قبلاً با یک ای پی آدرس روبرو شده‌اید، چه از طریق مرورگر، اتصال PS4 یا هنگام تنظیم wi-fi خانه خود، شاید حتی هنگام تنظیم وب سایت خود مجبور شده باشید با ای پی آدرس سر و کار داشته باشید.

شما با تعدادی از اعداد طولانی مواجه شده‌اید،‌ایا با خود فکر کرده‌اید که هدف از‌این اعداد چیست و چه کاری انجام می‌دهند؟

آی پی آدرس برای آدرس پروتکل‌اینترنت کوتاه است و رشته‌ای از اعداد است که معمولاً چیزی شبیه به‌این است: 172.217.18.132.

این آدرس شبیه به آدرس منزل شما است به دلیل اینکه مکان سرور اختصاصی را که به‌اینترنت متصل است را مشخص می‌کند. بدون وجود یک ای پی آدرس، رایانه شما نمی‌تواند با رایانه‌های دیگری که از طریق شبکه به‌اینترنت وصل هستند، مانند‌اینترنت ارتباط برقرار کند.

هر دستگاهی که به یک شبکه متصل باشد، یک ای پی آدرس دارد. در‌این مثال، شبکه‌اینترنت است. همه رایانه‌هایی که به‌اینترنت متصل هستند از پروتکل TCP IP برای برقراری ارتباط و ارسال داده بین یکدیگر استفاده می‌کنند. هر رایانه‌ای در‌این شبکه یک ای پی آدرس منحصر به فرد دارد که آن را از هر دستگاه دیگر جدا می‌کند.

این شناسه منحصر به فرد انتقال داده را ممکن می‌سازد، به علاوه به زودی یاد خواهید گرفت که وقتی در حال راه اندازی سایت و گرفتن نام دامنه خود هستید چگونه ای پی آدرس به کار گرفته می‌شود.

چرا باید نحوه کار ای پی آدرس‌ها را بدانید؟

بیشتر اوقات، ما لازم نیست که مستقیماً با آی پی آدرس‌ها خود سروکار داشته باشیم. با‌این وجود ممکن است شرکت‌های ارائه دهنده فناوری که از آن‌ها سرویس می‌گیریم، از روش‌های خاص و پر‌هزینه‌ای برای تخصیص ای پی استفاده کنند. شما با به کار گیری دستورالعمل‌های درست و دقیق در مورد نحوه پیکربندی ای پی‌ها می‌توانید‌این کار را اصولی تر درک کنید و از نحوه انجام آن اطلاعات مفیدی داشته باشید.

با‌این حال، آشنایی با نحوه کار کردن ای پی آدرس‌ها می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

می‌توانید عیب‌یابی کنید که چرا شبکه شما به درستی کار نمی‌کند

می‌توانید دستگاه‌هایی را که به شبکه شما وصل نمی‌شوند، مانند چاپگری که از طریق وای فای به شبکه متصل است، تعمیر کنید

می‌توانید گیم سرور برای بازی با دوستان خود‌ایجاد کنید.

شما می‌توانید نام سرورهای خود را بدون سردرگمی‌پیکربندی و تنظیم کنید

آی پی آدرس‌ها چگونه کار می‌کنند

هر دامنه به یک ای پی آدرس خاص، اختصاص داده می‌شود.‌این دامنه‌ها از طریق سیستم نام دامنه (DNS) به یک آی پی آدرس ترجمه می‌شوند. شما می‌توانید DNS را مانند یک دفترچه تلفن غول پیکر تصور کنید که هر شخص یک شماره تلفن مخصوص خود را دارد.

زمانی که کاربر نام دامنه مورد نظر را در مرورگر خود وارد می‌کند، ISP عملکردی را انجام می‌دهد که query  DNS نامیده می‌شود. با‌این کار نام سرورهای مربوط به دامنه را جستجو می‌کند، سپس کاربر را به سایتی درخواست کرده بود هدایت می‌شود.‌این کار ممکن است یک روند پیچیده و زمان بر به نظر برسد، اما در کسری از ثانیه اتفاق می‌افتد. سیستم DNS به ساده کردن‌این فرآیند پیچیده کمک می‌کند.

آی پی آدرس‌ها را می‌توان به آدرس منزل شخصی نیز تشبیه کرد. به طوریکه ممکن است هر خانه با یک نام مشخص شود. مثلا منزل آقای “حسین محمدی”. زمانی که قصد دارید بسته‌ای را به‌این منزل بفرستید نمی‌توان برای آدرس بر روی پاکت بنویسید منزل آقای حسین محمدی و انتظار داشته باشید حتما به مقصد برسد، باید آدرس دقیق را ذکر کنید.

آی پی آدرس‌ها در حکم آدرس دقیق منزل هستند. در حالیکه دامنه فرم کوتاه شده منزل آقای حسین محمدی است.

نحوه اختصاص آی پی آدرس‌ها

آی پی آدرس‌ها توسط IANA Internet Assigned Numbers Authority)) اختصاص و مدیریت می‌شوند. IANA ای پی آدرس‌های سراسر دنیا را مدیریت می‌کند و ای پی آدرس‌ها را بر اساس فهرست‌های منطقه‌ای به صورت منطقه‌ای تقسیم می‌کند.

این فهرست‌های منطقه‌ای (regional directories) سپس IP را به ISP‌ها و سایر شرکت‌ها و موسسات منطقه خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، ای پی آدرس شما احتمالاً توسط یک ISP یا شبکه محلی که مسئولیت مدیریت منطقه شما را بر عهده دارد اختصاص داده شده است. همانطور که می‌بینید،‌این یک روند پیچیده است، اما به شما اطمینان می‌دهد که ای پی آدرس‌ها به طور اختصاصی اختصاص داده می‌شوند و هرگز بیش از یک بار اختصاص داده نمی‌شوند.

ورژن‌های مختلف آی پی آدرس‌ها

در حال حاضر، دو نوع مختلف از آی پی آدرس‌ها وجود دارد. اولین مورد IPv4 و دومی‌IPv6 است. IPv4 نسخه قدیمی ای پی آدرس‌ها است، در حالی که IPv6 نسخه جدیدتر است. دلیل اصلی‌این به روز رسانی‌این بود که به مرور زمان تعداد ای پی آدرس‌هایV4 کافی نیست. هر رایانه‌ای که به‌اینترنت متصل باشد، نیاز به یک ای پی آدرس یکتا دارد. به دلیل گسترش استفاده از‌اینترنت، ای پی آدرسv4 کافی وجود ندارد، از طرف دیگر IPv6 می‌تواند از تعداد تقریباً نامتناهی ای پی آدرس پشتیبانی کند. نحوه پیکربندی آن می‌تواند از 340 تریلیون، تریلیون، تریلیون ای پی آدرس پشتیبانی کند. تجسم‌این تعداد تقریباً غیرممکن است. ممکن است روزی‌این تعداد هم تمام شود فقط تصور کنید دنیا و‌اینترنت چقد باید بزرگ شود تا به آن نقطه برسد.

انواع مختلف آی پی آدرس موجود

چندین نوع ای پی آدرس مختلف وجود دارد اگرچه ساختار ای پی آدرس‌ها بدون توجه به نوع، یکسان است، اما اهداف مختلفی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، شما ممکن است دارای ای پی آدرس‌های عمومی، ای پی آدرس‌های خصوصی، ای پی آدرس‌های استاتیک و ای پی آدرس‌های پویا باشید.

تفاوت بین پویا و استاتیک در‌این است که ای پی آدرس‌های پویا تغییر می‌کنند، در حالی که IP‌های‌ایستا یکسان هستند.

اما ، برای آدرس‌های عمومی‌و خصوصی می‌خواهیم کمی‌عمیق تر بررسی کنیم:

آی پی آدرس عمومی‌ چیست؟

این آی پی آدرس‌ها به شما اجازه می‌دهد که کامپیوتر خانگی شما به ISP متصل شود و همچنین به شما‌این امکان را می‌دهد تا با برقراری ارتباط با سرورهایی که‌هاست هستند با سایر وب سایت‌های در سراسر جهان دسترسی داشته باشید.

آی پی آدرس خصوصی چیست؟

آی پی آدرس‌ها خصوصی به روشی مشابه عمل می‌کنند، اما به جای اتصال به‌اینترنت به طور کلی، در یک شبکه خصوصی بسته فعالیت می‌کند.

این نوع ای پی آدرس به شما امکان می‌دهد کارهایی مانند اتصال کامپیوتر خانگی خود به یک چاپگر بی سیم را انجام دهید. هر دستگاه ای پی آدرس منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند برای برقراری ارتباط با یک روتر خانگی در شبکه خصوصی شما استفاده شود.

آی پی آدرس‌ها، دامنه شما و وب سایت

احتمالاً مهم ترین جنبه ای پی آدرس شما (برای اهداف شما) نحوه ارتباط آن با سرورهای DNS شماست. بدون وجود سرورهای DNS، برای دسترسی به وب سایت‌ها، باید ای پی آدرس‌های را تایپ کنیم.

سیستم DNS مانند دفترچه تلفن عمل می‌کند. در اصل نام دامنه و ای پی آدرس‌های مرتبط با هم را شامل می‌شود.

هنگامی‌که نام دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود وارد می‌کنید، با سیستم DNS ارتباط برقرار می‌شود تا محل سرور وب سایت شما را از طریق ای پی آدرس مرتبط پیدا کند. سپس، پرونده‌های وب سایت شما را بازیابی می‌کند و آنها را در پنجره مرورگر شما نمایش می‌دهد.

آی پی آدرس‌ها همچنین یک خیابان دو طرفه هستند. سرور شما دارای ای پی آدرس است، و دستگاه شما که می‌خواهید برای اتصال به‌اینترنت استفاده کنید نیز ای پی آدرس دارد. با‌این حال، ای پی آدرس اختصاص داده شده به سرور شما ثابت است (این تغییر نمی‌کند)، در حالی که ای پی آدرس که رایانه شما برای اتصال به‌اینترنت از آن استفاده می‌کند می‌تواند تغییر کند.

به عنوان مثال، بیایید بگوییم که شما در‌اینترنت در Starbucks محلی خود به‌اینترنت متصل هستید. پس از اتصال، شبکه محلی به شما یک ای پی آدرس خاص اختصاص می‌دهد. فعالیت‌اینترنت شما سپس از طریق شبکه wi-fi جریان می‌یابد و با استفاده از آن ای پی آدرس جدیدی به شما اختصاص داده می‌شود.

با‌این حال ،‌این IP استاتیک نیست؛ شما در‌این شرایط ای پی آدرس استاتیک نخواهید داشت. هر زمان که به یک شبکه WiFi متفاوت متصل شوید، یک IP جدید دریافت خواهید کرد. حتی اگر مجبور به تنظیم مجدد روتر هستید، می‌توانید یک ای پی آدرس جدید در شبکه خانگی خود تعیین کنید. خوشبختانه، شما لازم نیست کاری انجام دهید، همه‌این‌ها در پشت صحنه اتفاق می‌افتد.

آی پی آدرس‌های اختصاصی درمقابل ای پی آدرس‌های مشترک

وقتی در حال مشاهده برنامه‌های مختلف‌هاستی‌های وب هستید، ممکن است با IP‌های اختصاصی در مقابل ای پی آدرس‌ها مشترک روبرو شوید. هنگام خرید یک برنامه‌هاستی مشترک، ای پی آدرس‌ها مشترک در بین طرح‌ها مشترک است، اما IP‌های اختصاصی برای برخی از شرکت‌های‌هاستینگ در دسترس هستند.

در ادامه تفاوت‌های بین ای پی آدرس‌های اختصاصی و اشتراکی را تفکیک می‌کنیم، بنابراین با‌این اطلاعات می‌توانید گزینه مناسبی را برای سایت خود انتخاب کنید.

آی پی اختصاصی چیست؟

ای پی آدرس اختصاصی، آدرسی است که تمام موارد آن به نام شماست و هیچ شرکت یا شخص دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. این آدرس ای‌پی روی سرور فیزیکی تعریف شده و کسی با شما این آدرس را مشترک نخواهد شد.

به عنوان مثال ، اگر ای پی آدرس 216.58.217.206 را در مرورگر خود تایپ کنید، خواهید دید که شما را به Google منتقل می‌کند.

با استفاده از یک ای پی آدرس اختصاصی، از مزایای زیر می‌توانید بهره ببرید:

کنترل بهتر سرور

با آی پی اختصاصی شما می‌توانید به طور مستقیم به سرور سایت خود متصل شوید. این بدان معناست که شما قبل از داشتن دامنه، می‌توانید به وب‌سایت خود دسترسی داشته باشید. همچنین IP آدرس به شما این اجازه را می‌دهد که از طریق FTP به سرور خود متصل شوید.

ارسال ایمیل به اینباکس

اگر از ایمیل سازمانی مثل info@mellicloud.com برای ارسال ایمیل خود استفاده می‌کنید، با استفاده از ای پی اختصاصی قابلیت ارسال ایمیل شما به اینباکس بهتر می‌شود. در هاست اشتراکی همه سایت‌ها از ای‌پی مشترک برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث اسپم شدن IP می‌شود.

اگر حجم کاری شما برای ارسال ایمیل زیاد است و ایمیل به صورت انبوه ارسال می‌کنید، شاید یک IP برای شما کافی نباشد.

آی پی آدرس اشتراکی چیست؟

آی پی آدرس‌ها اشتراکی به دلایل مختلف رایج تر از IP‌های اختصاصی هستند. در یک ای پی اشتراکی چندین سایت با یک IP راه‌اندازی می‌شوند. به عنوان مثال، اگر شما از یک هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد یک ای پی آدرس اشتراکی نیز دارید. با‌این حال،‌این کار به میزان ترافیک سایت شما لطمه وارد نمی‌کند.

مرورگر وب کاربر برای نمایش درست وب سایت با سیستم و سرور DNS ارتباط برقرار می‌کند. با یک ای پی آدرس اشتراکی، صدها سایت می‌توانند از همان ای پی آدرس استفاده کنند.

فقط به‌این دلیل که از یک ای پی آدرس مشترک استفاده می‌کنید به‌این معنی نیست که شما از‌هاست اشتراکی استفاده می‌کنید. ممکن است یک سرور مجازی  یا سرور ابری داشته باشید، در حالی که دارای یک ای پی آدرس مشترک نیز هستید.

اگر تمایل درید اطلاعاتی درباره تفاوت بین سرور مجازی و هاست اشتراکی به دست آوردید، توصیه می‌کنیم مقاله 6 تفاوت مهم بین هاست اشتراکی و سرور مجازی را مطالعه کنید.

اگر از IP اشتراکی استفاده می‌کنید، نگران نباشید. شما در صورتی نیاز به ای پی اختصاصی دارید که نیاز به برای برنامه یا سرویس خاصی داشته باشید.

جمع بندی IP Address

همانطور که متوجه شدید تعداد آی پی آدرس‌ها روبه افزایش است و بیشتر دستگاه‌ها برای اتصال به اینترنت نیاز به ای پی دارند. قطعاً بدون ای پی آدرس، احتمالاً اینترنت را آنطور که امروز میشناسیم، نداشتیم!

خیلی از شما می‌پرسیدید که  آی پی چیست؟ امیدوارم که این محتوا به طور کامل این موضوع را برای شما حل کرده باشد.

این مقاله به شما کمک کرد؟
YesNo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی